Pre osmišljavanja svake kampanje potrebno je imati strategiju komunikacije, a da bi se došlo do dobre strategije neophodno je saznati šta ljudi misle o određenoj temi, kakvi su njihovi stavovi. Zato je razvoju kampanje za Projekat odvajanja kućnog otpada O-DA-JA-MO prethodilo detaljno kvantitativno i kvalitativno istraživanje u okviru koga su analizirane ranije kampanje na ovu temu, anketirano 2150 ljudi iz 17 opština i provedeno preko hiljadu i po sati na fokus grupama, u razgovoru sa ljudima. U okviru istraživanja neštopolovine stanovništva izjasnilo se da odvaja otpad, a među njima 56,13% to čini često ili uvek. Učesnici fokus grupa realističniji su u ovom aspektu iz razloga što su bili i veoma kritični prema postojećem sistemu upravljanja otpadom.
đeno da i muškarci i žene u jednakoj meri odvajaju otpad. Mladi ljudi nisu toliko aktivni i imaju niži nivo moralne odgovornosti. Fokus grupe su pokazale da žene smatramo daleko proaktivnijim, imaju moralnu čvrstinu, otpimizam i volju da se bave odvajanjem otpada u domaćinstvu, a da se od mlađih generacija očekuje da budu pokretači i donosoici pozitivnih promena na ovom polju.
Rezultat ovog opsežnog istraživanja su važni strateški uvidi koji su nam pomogli u razvitku kampanje.
Evo nekih.
Ljudi imaju visoko izraženu svest o odvajanju otpada. Lokalni i globalni aspekt podjednako su im važni – čuvamo planetu ali pre svega čuvamo svoj kraj. Misle da institucije treba da budu primer i da treba da se uvede jasan sistem koji neće rešiti samo praktične stvari već će menjati ponašanje ljudi jer stariji sugrađani teško menjaju navike.
Zbog rezigniranih i nepoverljivih trebabuditi nadu i inspirisati – pokazati rezultat boljeg rukovanja otpadom, osnažiti i edukovati sve ciljne grupe kroz jasne savete i primere.
Shodno svemu što smo saznali kroz istraživanje napravljena je jasna kampanja prilagođena za različite medije koje će uskoro startovati u svim opštinama.